A 'férfi' szupremácizmus paradigmája inkább szól önmagáról, mint női kisebbrendűségi elgondolásról; eszköz ez inkább, mint valódi meggyőződés. A szupremátor elsősorban nem győzelemre törekszik a másodlagosnak tekintett nemmel szemben, és a legyőzöttségtől való félelem erősebb, mint a puszta vágy a 'jobbnak levésre'.
Minden szupremátor maszkot
hord: a készen kapott értékek maszkját, ami az egyéniség kifejléséhez vezető
utat elhagyva mindenekelőtt a férfiasság eszményképét szolgálja.
Mind a bálványozás, mind a
lenézés egyazon érme két oldala: a hierarchikus szemléleté. Azok a tekintélyszemélyek pedig, akiket férfiak
tömegei követnek teljes odafordulással, húznak végül hasznot követő szellemiségű nemtársaikból. A harciasságkultuszban az uszíthatóság erény, a kiemelkedést csupa külsődleges
megfelelés
adja; minél
hangosabbat szól
a megfelelés, annál hadra foghatóbb a személy.
x
A világvallások nagy
szerepet játszottak a férfipsziché kizárólagosságba való besorozásába. Elterjedésük vont elméket falak közé, taszította tagjait szeretetlen darabosságba.
A parancs vakbuzgóinak
komfortos abban a hipotézisben ringatózni, amelyben a nő
újítani nem képes – az úrcsoportban, a világ befolyásosságának, az ismert történelem fő
kiszolgálóiban így lesz keskenyebb a
teljességre törekvő kritikai szemlélet igénye – lesz helyette hájjal kent elégedettség az objektív-racionálisnak nevezett dogmatikus terepeken.
x
A férfi mint emberi mérce a
felszíni szemléletben kizárólag előnyökkel jár. Hogy ez a paradigma
fennmaradjon, a csoporthoz tartozás
létszükségletté válik. Az egyén önismereti órái helyett a sikeresség
hajszolása lesz a legfontosabb. Az ebben mozgó férfi nemi eszményképéhez mint
önmaga értékébe kapaszkodik. A legenyhébb ellenkező
észrevételre vakbuzgó indulat lesz
válasza.
Akinek mindent szabad, önkéntelenül is lefokozza magát
Az érdek és haszonelvűség gyökere az az elképzelés, amely az életre valóságot nem önmagából, hanem a szerzett tárgyak általi valakiség által nyeri. Példa a felsőbbrendű fanatizmus hosszú árnyékára az evolúciós szociálpszichológia azon elmélete, amely még a művészet létrejöttének célját is párzási érdekek mesterkedéseire vezeti vissza.
Ha önmeghatározásában az
úgynevezett férfi az alapértelmezett, és a világmegismerést kisajátítja sarkos
analógiák mentén – a "környezetének" (nő
és
egyebek') középpontjává, egyszersmind elszenvedőjévé teszi.
Észrevétlen, dülledt szemű önlesajnálás ez.
A tét nélküli létezésben és cselekvésben, az önfelmentés megannyi ideológiájában egyszerre lesz a természet ura, és annak elveszett gyámoltalanja. Elfércelt felelősségtudat ez: emberi létjogosultságát, jelentősége súlyát alapjaiban veszi semmibe. Aki elképzelés szerint a létezésnek nem-stabil pontja, annak csak az irányítás eszméje marad.
Akinek ereje kifelé irányul, fitogtatásba menekül
Az az ellenvetést nem tűrő, elfogódott magatartás, amellyel a feltételezett férfiasság maszkját védők megnyilvánulnak, tekinthető a szupremácizmushit impozáns rácsai mögül nyüszítő, elfojtott egyéniség hangjának. Monoton, fuldokló hang az, és minél hangosabb és gyakrabban hallatott hangja, annál nyilvánvalóbb: odabent, rétegek alatt létjogosultság apró lénye remeg a kérdéstől: Ki vagyok én?
Ez a hol nyers, hol cinikus ventillálás az önismeret hiányának levegőtlen kapkodása.
Hogyan lehetne abszolút értékhordozó az, aki az értékeket is összevetésben, kétes szempontok elnagyolt, bárdolatlan rangsorolásában méri? A viszonylagosság kérdéseinek figyelmen kívül hagyása meggátolja az önmagáért való értékek felismerését és fejlesztését. Azonban az az önbizalom, amit a hatalom és az elsőbbség vakhite nyújt: bóvli önbizalom. A teljesítménykényszer nehézkes gúnyája mögött fázik a ki nem fejlett férfiegyéniség, feljebbvaló nemi eszményképét hajszolva nem lehet fogalma a szerepen túli, keresetlen megismerésről.
Az értéktelenségtől
való
rettegést
idomítja
a dominancia és
a szégyenültség létjogosultságának feltétlen
vélelme. Így születik a szadizmus, testi kapcsolódás vágyából így lesz
önfalaiba ütköző, sokaság mámora felett köpködő
idegrángás.
Imádat és megvetés így foghatja meg egymás kezét.
Ahol a belső tükör homályos, ott a tekintet pusztaság és egyrétegűség. Az üveg kemény és törékeny, akárcsak az önigazoláskényszer.
Büszke mázzal leöntött szemkötővel ücsörögni magaslatokon gyakori földre csattanással jár. Az egyéni lényegiséget (az egyéniséggé válás munkáját) determinizmusba taszítva a versengés, a megméretés fontosabb lesz magánál a célnál, a jelölő a jelöletnél, a dicsőségen való elidőzés mámora a haladásnál – az emberkedés az emberségnél.
A legszégyenteljesebb cselekedet is a predátorsémát követi: a préda puszta megjelenése ingerlő, aktivitása irritáló; ellenvetése nyersen, jóindulata gúnyos mázzal büntetendő. A szupremátor arcvonásokat nem ismer, saját nemének mentalitását is az uniformizáltságban optimalizálja.
Sémájában akármilyen
önlealacsonyítóan szerepel is le a szupremátor emberi és személyes mivoltában,
mindig ő lesz a nagy, aki megalázza a másikat, a kicsit. A megalázás előjoga
az övé ebben a normalitásban. A készen kapott feljebbvalósági eszme glóriája a legbestiálisabb megnyilvánulásokat is túlfényli.
A szégyen nem azé lesz, aki azt produkálja, hanem akire azt vetítette.
A stabil pontnak tekintett nő eszméje akár egy monumentális kő: rúgható, megmaradó
Sem a modern, sem a régi, vallási szupremácizmus nem észleli a különbséget elfogultság és tárgyilagosság között, így érvelése egy nagy meggyőződés apró dobozaiba gyömöszkéli igazságait, ahol minden ellentmondás kizárólagos jellegű. Milyen helye is maradna azokban a dobozokban a kiegészítő tárgyaknak, a semleges tárgyaknak, ha a meghatározottság mindenekelőtti védelme Rosszá, Jóvá silányítja benne a világot?
A történelem nem sok nőt jegyez legnagyobbjai között – a művészek, gondolkodók, tudósok sorát is ideértve. A valódi eltörléskultúra nem személyt, hanem egyfajta ideologikus szelekció által végső soron potenciális vagy éppen kibontakozott tehetségeket vesz semmibe.
A 'Miért nincsenek elismert nők az elmúlt párezer év kultúrájában' kérdés olyan, mint ha egy buszra utolsóként feltülekedő ember jegyet lobogtatna a megállóban maradtak előtt, majd fejcsóválva nyilatkoztatná ki újra és újra: 'Önök lemaradtak, mert nem szálltak fel!'
Az agresszió nem más, mint a legyőzöttség démonát félni
Pátoszos ősök képe előtt
hanyatt esni manapság is dicsőség, egy férfinak így nem is
nehéz önelégültnek lenni. Ekképp nyerhet újra és újra igazolást a személyi
fejlődésén legcsekélyebb mértékben munkálkodó szupremátorban is a "mióta világ a világ" frázisainak fölénytudata, ok-okozat firtatását
elegánsan elhagyva.
Ezek a
komformista-determinista emberek olyan falakban léteznek, amelyek
kirekesztettek által dicsőülnek.
Ők nem mondják (nem mondhatják): "Tisztelet a kivételnek!" A kisszerű kognitív működés, a fanatizmus nem tűri az univerzális (nem)semmitmondást.
Az indulatosság olyan hirtelen intenzitással képes ilyenkor felfakadni, mintha az emberiség sorsa múlna egyetlen belátott kritikai észrevételen.
Ebben a kizárólagosító
gondolkodásban a lojalitás mindenekfeletti követelmény.
A hímsoviniszta-komformizmus
találkozási pontot nyújt megannyi összekülönbözésben. Érdekes megfigyelni,
milyen eltérő szellemi vonulatok tartalmazzák "A nők
nem..." kezdetű formulát.
Éles szálka aljassághiszemű szemekben az a férfi, aki mindenféle mesterkélt arcoskodást mellőzve mer eredeti, maníroktól távoli figura lenni.
Hát ki az, aki el mer térni a többségtől?
A nagyonvilági szupremacisták, ezek a csak önmagukhoz hasonlatos, örökké hasonulni kívánó, beltenyészet eszméket, kaptafa-kedélyességet és megverő hagyományokat ápoló, cipőtalp-kitinpáncél-roppanás hármasságát zsibbasztó intenzitással újragügyögő népek egyedüllétben semmivé válnak. A szupremácizmus a Nyáj ereje nélkül csupa rettegés, csupa kicsiség. Ők úgy becsmérlik saját magukat, hogy az önfényezésnek tetszik. A jópofáskodás olyan mélypontjait nézi el nekik a társadalom, amelyet csak a visszamaradottaknak szokás.
A kulturális dogmák mentén megszilárdított minőségi pozíció -az elsőbbség szükség szerint nem ismer el kétféle erőt: nagyságát a kegyetlenségre nem fogékony kizsigereléséből, győzelmét a vesztesek büntetéséből, emelkedését pedig a lehúzásból képes csupán nyerni.
A hatalom hátulról üt és nem is kicsit
Az eredendően beteg nemi szerep-követelményekből szükségszerűen olyan társadalom fakad, amelyet "felnéznivaló" kötelességének levében fürdő, síkszerű, csiszolatlan, gondolatlépésekben szegény logikáját lobogtató, száraz "szellemek", és tekintetek készenlétében megrendült "lelkek" alkotnak.
A hatalmat és agressziót az
emberi/ férfi természet változhatatlan részeként elismerni akár önigazolás akár
egyebek céljából – voltaképpen az emberfi eredő
fejlődésképtelenségének kijelentése.
(Az eleve elrendelés és hasonszőrű
dogmák terjesztői vajon sejthették, hogy több
ezer év után is lesz hatása képzelgéseiknek?)
Az áhítatos, testtől
elfordulni próbálgató cölibátusos vagy éppen a nagyonvilági felsőbbrendűsködő
ficegéseken
kívül a férfi önvalójában nem sok elmélkedés tárgya.
Magától értetődően
ő az irányhatározó, ő
a Hang, az emberfogalom első és egyetlen alakja.
Ezt az asszociációt pedig védeni
kell, ha már nem lehet öröktől való evidencia. Védelemre szorul,
folyamatos fitogtatásra.
Hány minőségjelzőt, átforgatást, gondolatlépést, ellenvetést, és egyáltalán: hány józan látó percet spórol meg az, aki természet rendje nevében húzná rá mindenkire minden egyediséget simára polírozva az egyigazság két-színű dobozát? Ironikus módon ha ez a kezdetleges, elnagyolt dualitás kritikát kap, éppen a „klasszikus nemi érték” hívőiből harsan fel az egyformaság veszélyének szirénája.
Milyen egysíkú gondolatvilágra
vall, ha valaki azt a paradigmát sulykolja, amely szerint a férfi a szellemmel és csak azzal, a nő
az úgynevezett testtel azonos?
Hová siettek a térítők, amikor leültek
örökérvényű
dolgokat a jövőbe
vésni?
Hol volt a tisztelet belőlük maga a Tudás iránt?
Mit fog fel az életből, valóságból az, aki " minden-mindig-így-volt-és-lesz" frázisokat vall és terjeszt? Szellemi igénytelenség ez, nem több.
Van új a Nap alatt, van új a
Nap alatt
Egy igazi férfi olyan, mint egy igazi nő: épületes értékrenddel bíró ember. Az egyéni különbözőségek megismerése változatosságot kreativitást, és harmóniát, a nemi kategorikusság egysíkúságot, gépiességet, indulatokat von magával.
Aki férfiként egyéniségére
ébredt, annak értelmetlenné válik a férfiatlanságtól való rettegés gondolata.
Egyénisége átsugározza nemiségét, és ez utóbbit is kiegyensúlyozottabbá teszi.
Így születhet újjá ő is, elméje rácsait eltávolítva, önmagát belső igényből alakítva, nyomatékosítás késztetései nélkül, humánusabb nyomokat hagyva.
Nincs az a negatív jelző, amit a nő fogalma ne szenvedett volna el; az individuum felfedezése ezért is kevésbé kihívás egy nőnek. Időszerű, és leginkább előnyére válik, ha önképét erősítve, a védtelen gyengeség tévhitét minden szinten elhagyva ereje teljében, lelki láncaitól szellemi erejében is felszabadítja magát, regenerálódóképességével emelve önvalóját és környezetét – ahogy sokszor eddig is tette. Új területeket fedez fel, új irányzatokat teremt.
A Nap alatt csak akkor nincs
új, ha a születésétől ósdi mítoszok mindig ugyanúgy érnek földet.
Zuhanással, arcra eséssel.
Egy egészséges társadalom
eszmeisége minőséget mennyiség elé helyező
szemléletű,
területeit
nem rangsoroló,
és
tehetségbe
fektetett munka alapján
javadalmazó.
Minden más csak maskara egy
lidérces karneválban, és féligazságnak is kevés.
2024.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése